Agrozet České Budějovice a.s.


Snažíme se jít s dobou

Trvalý odkaz na článek: http://www.agrozet.cz/nase-spolecnost/aktuality/snazime-se-jit-s-dobou.aspx

Technologie sklizně pícnin zaznamenaly v posledních letech přímo bouřlivý rozvoj. To platí i o posledním článku, tedy o samosběracích a senážních návěsech. Jejich objemy výrazně vzrostly, změn doznalo i plnicí a řezací zařízení, přichází nové typy podvozků. Vše směřuje k vyšší výkonnosti. Moderní kombinované návěsy mohou ještě efektivněji plnit úlohu čistě transportního prostředku – a jak dobře se jim to daří, popisuje tato reportáž.

 V loňském roce uvedla firma Pöttinger na náš trh novinku v podobě inovované „desítkové“ řady senážních návěsů Jumbo. Inovace se dotkly také návěsů série Jumbo Combiline, které se vyrábí již se shodnou celkovou hmotností (do 31 tun). To pro potenciálního zájemce představuje možnost volby mezi „klasickým“ návěsem Jumbo či kombinovaným návěsem Combiline, jehož konstrukce je přeci jen odlišná.

 Kam na zkušenou – do Dublovic

K otázce volby návěsu se může nejlépe vyjádřit jejich zkušený uživatel. Pan Ing. Dědina, předseda akciové společnosti ZS Dublovice, využívá návěsy Pöttinger již více než 15 let. A podmínky, v nichž hospodaří, nejsou vůbec jednoduché:  v krásné, ale velmi členité krajině, s kamenitými a nerovnými loukami, které mají místy značnou svažitost. Ze 3000 ha zemědělské půdy zabírají louky a pastviny celých 900 ha, další pícniny se pěstují na orné půdě: 300 ha vojtěšky, 250 ha kukuřice a zbytek pak tvoří ozimé obilniny pro potřeby skotu nebo na prodej. Zvláštností je sklizeň zeleného žita na GPS a dále zhruba 60 hektarů kukuřice, sklízené na LKS. Čili rozsah struktury krmiv je skutečně pestrý.

V živočišné výrobě firma chová 600 ks dojnic s uzavřeným obratem stáda a vykrmí kolem 250 býků. Základ krmné dávky pro dojnice tvoří vojtěšková senáž, sklízená 3-4 krát do roka.

Pro zajištění kvalitního krmiva pracují na firmě dva návěsy Pöttinger, konkrétně Jumbo 7200 L a Jumbo 8000 L. Nasekávání i shrnování provádí rovněž technika této značky.

 Dva hektary kukuřice denně

Dosti výraznou změnu potřeby píce znamenalo uvedení do provozu bioplynové stanice. Ta denně vyžaduje kukuřičnou řezanku z výměry dvou hektarů. Nároky na objem hmoty jsou tedy značné, přitom požadavek kvality je shodný jako u krmiva pro skot. Bylo tedy zapotřebí obnovit strojový park. Po pečlivém zvážení všech pro a proti padlo rozhodnutí pořídit návěs Jumbo 10010 L Combiline (dodavatelem byla firma Agrozet České Budějovice a.s.), který je schopen dopravu kukuřice zabezpečit dokonaleji. A ve srovnání s návěsy Jumbo první generace zvládne i lépe sbírat zavadlou píci z řádku, protože je vybaven inovovaným sběracím zařízením.

Návěs byl zakoupen v loňském roce a hned se zapojil do sklizně senáží, slámy i silážní kukuřice. V době naší návštěvy firmy na začátku února Combiline také pracoval – denně naváží kukuřici, kupovanou od dalšího podniku. Fungoval tedy v roli klasického dopravního prostředku s možností vyprazdňování podlahovým dopravníkem, což je pro příjem na bioplynové stanici výhodné. Je využitý i v zimních měsících a proč ne, když jízdní vlastnosti na silnici jsou vynikající.

 V senážích tradičně spolehlivý

Ale nyní zpátky na pole. Sklizeň zavadlých pícnin zvládal nový návěs výborně; plnění a řezání má firma Pöttinger vyřešeno již tak dokonale, že v rychlosti sběru řádků vůz překonal i konkurenční značky. Flotila třech návěsů Pöttinger sklidí ve členitých podmínkách za den 80 – 100 ha. Za tuto dobu bez problémů naplní 35–40 vagónů. Je to velmi důležité proto, že senáže jsou velmi citlivé na přeschnutí a na správný moment sklizně, která musí proběhnout velice rychle. 

Na podzim pak své uživatele překvapil znovu. Souprava návěsu s traktorem při odvozu kukuřice hladce nahradila několik nákladních automobilů se senážní nástavbou.

Pod řezačkou ideální stroj

„Pod řezačkou je konstrukce Combiline naprosto vynikající,“ říká spokojeně Ing. Dědina. „Samozřejmě jsme odváželi i návěsy Jumbo, ale Combiline má mnoho výhod. Předně: po sklopení čelní klapky je možné řezanku ukládat hned za čelní stěnu, čemuž u klasického Jumba brání zahnuté čelo. Takže během jízdy za řezačkou lze návěs snadno plnit, řezačka „přefoukne“ traktor a hned za ním umístí řezanku na přední část ložné plochy. Obsluha si podlahovým dopravníkem píci posouvá vzad, než jí senzor sdělí, že již dorazila k zadní stěně. Díky tomu je možné vůz plnit rovnoměrně po celé délce, takže pojme více hmoty a za jízdy po silnici zůstává stabilní. Vždy ale také záleží na přístupu obsluhy. Za jízdy vedle řezačky je plnění návěsu také velmi snadné,“ dodává. 

Při dojezdových vzdálenostech 20 km i více je značná kapacita návěsu výhodou. Podmínkou produktivity je rovněž volba traktoru, který musí být nejen výkonný, ale i rychlý. ZS Dublovice agreguje s vozem traktor Fendt 930 Vario v kompletní výbavě, který oba požadavky bez problému splňuje. Maximální výkon motoru 221 kW/300 k je zcela dostatečný i v kopcích.

Traktor má brzdy na všech kolech a systém ABS; návěs Jumbo jím může být na přání také vybaven, ale ten v Dublovicích jej nemá. To však nevadí, protože jeho brzdy jsou velmi účinné a i plně naložený vůz s rezervou zvládají. A protože Combiline je ISO-Bus kompatibilní, obsluha si nahraje jeho funkce do Varioterminálu, který pak spolu s tlačítky joystiku využívá k ovládání návěsu.

 Pöttinger tady nemá konkurenci

„Měli jsme tady i návěsy jiných značek, ale Pöttinger má své klady a u něj zůstaneme,“ říká Ing. Dědina. „Jednak ve srovnání s konkurencí nabízí dobrou cenu, a velmi dobrý poměr ceny a užitné hodnoty. Další věcí je obsluha: naši lidé s vozy již umí pracovat a dobře je zvládají. A konkurenční návěsy jsou často příliš masivní, zatímco Pöttinger není zbytečně těžký; zároveň je dostatečně robustní a díky své promyšlené konstrukci dokáže odvozit obrovská množství hmoty.“

 Závěrem

Návěs Jumbo 10010 L Combiline v praxi přesvědčil svou výkonností, nyní již ve zcela nové dimenzi, prvotřídní dojem zanechal též podvozek Tridem jak na svazích, tak na podmáčených loukách či při vjíždění s dvaceti tunami nákladu do žlabu, a především se vůz výborně osvědčil jako partner sklízecí řezačky či jednoduše pro samotný transport kukuřice z farmy na farmu. Oproti standardním návěsům Jumbo zcela odpadají ztrátové časy pro přestavbu. Nicméně, i za tohoto téměř dokonalého stavu mají uživatelé v ČR po ruce své vlastní návrhy k vylepšení, takže konstruktéři v Grieskirchenu rozhodně neusnou na vavřínech. Asi je to ani nepřekvapí - slova uznání od českých zemědělců vždy doprovázely připomínky spolu s nezbytnými podněty k dalšímu vývoji.

 Petr Beneš.


ČSN EN ISO 9001:2009, 14001:2005 | Mapa stránek | Kontakty | Napište nám

© Agrozet České Budějovice, a. s., U Sirkárny 30, 371 55 České Budějovice
Publikováno na redakčním systému Mediacentrik.